Tedd a kocsidat télállóvá – irány a szerviz!

Az autód téli felkészítése nem csak annyit jelent, hogy a nyári gumikat lecseréled téliekre: persze, ez az első lépés, de ennyitől még nem jelentheted ki, tökéletesen készen állsz a legkegyetlenebb évszakkal járó
 
  • elképesztő hidegekre;
  • rossz látási viszonyokra;
  • és nem utolsósorban csúszós, jeges és latyakos utakra.

Ha felkerested már a gumiszervizedet, az jó, de ne állj meg ennyinél!

Mutatok néhány tippet ahhoz, hogy autódat valóban télállóvá tudd tenni – mindegy, hogy milyen kocsid van, hogy hány éves és mennyi kilométer van benne, abban biztos lehetsz, hogy ezekre, amiket itt felsorolok, nagyon nagy szüksége van.

1. Ellenőrizd, milyen gumikon fogsz gurulni!

Ellenőrizd, milyen gumikon fogsz gurulni!

Ha a hőmérséklet tartósan 7°C alá esik, akkor ideje téli gumira váltani – ez alapszabály.

Viszont nem mindegy az sem, hogy pontosan milyenek azok a bizonyos téli gumik!

Ha a tavasz óta a garázsunkban őrizgettük őket, akkor most érdemes megnézni, hogy milyen állapotban vannak.

A bordamélységnek minimum 4 milliméteresnek kell lennie, ha ennél kevesebb, akkor azonnal szerezzünk újakat, mert az autó tapadását – és így saját, utasaink és a többi autós életét veszélyeztetjük.

Valahogy elterjedt egyébként az a tévhit, hogy télen érdemes a gyárilag előírtaknál alacsonyabb nyomáson tartani a gumikat: ettől mindenkit óvva intenénk, mivel ezzel nem csak nehezebb lesz az úton tartani a kocsit, de még ráadásul az üzemanyag fogyasztást is növeli.

2. Fontos, hogy mindig lásd az utat!

A téli időjárás talán legrosszabb része az, hogy nagyon megnehezíti a közlekedést: lefagyott szélvédők, az arra kicsapódott pára, a felfröccsenő latyak és sár mind az ellen dolgozik, hogy mi gond nélkül láthassuk az utat magunk előtt.

Pontosan ezért kell először is ellenőrizni az ablaktörlő lapátok állapotát: ha látványosan gyengén teljesít, esetleg nagy, ronda csíkokat húz az üvegre, akkor gondolkodás nélkül cseréljük le, hogy amikor igazán szükségünk lesz rájuk, ne hagyjanak cserben.

Az ablakmosó folyadéknál ügyeljünk arra, hogy olyan terméket használjunk, ami teljesen fagyálló - a nyáritól lehetőleg még azelőtt szabaduljunk meg, hogy beütnének a nagyobb hidegek, a téli folyadék szintjét pedig az ezt követő hónapokban folyamatosan figyeljük, hogy biztosan ne fogyjunk ki belőle.

Fontos, hogy mindig lásd az utat!

Ha a szélvédőn bármiféle sérülés, kőfelverődés, repedés található, azt még az ősszel javíttassuk ki, mert a hideg szél akár tovább is repesztheti, és akkor már valószínűleg az egész üveget cserélnünk kell majd.

3. Minden mást bízz a szervizre!

Ezek után jönnek azok az ellenőrzési és karbantartási folyamatok, amiknek nagy részét ugyan otthon, a garázsban is el tudnád végezni, mégis, én azt tanácsolom Neked, hogy egyetlen nagy ellenőrzés során nézess át mindet egy szakemberrel, aki biztosan tudja, hogy mire kell figyelni.

A legfontosabb talán a téli gumik mellett az akkumulátor: elég, ha valaki csak egyszer éli át az életében, milyen az, ha egy fagyos téli reggelen nem tudja beindítani az autóját, és az biztos, hogy onnantól kezdve figyelni fog az aksi állapotára.

Minden téli szezon előtt, és közben is ajánlott megtisztítani a sarukat és a kábelek érintkezőit a korróziótól, és egyéb szennyeződésektől.
Az olajszint ellenőrzése hasonlóan fontos feladat, cseréje során pedig külön figyeljünk arra, hogy az új olaj ugyanazokkal a tulajdonságokkal rendelkezzen, mint a régi.

A hűtőfolyadék fagyáspontját szintén ellenőrizzük, és lehetőleg -30°C-ra lőjük be, ha nem akarjuk, hogy megfagyjon, és károkat okozzon a motorban.

A lámpák működésének kérdését szintén nem vehetjük félvállról: nézzük meg, milyen távolságra látunk el mellettük, és ha nem vagyunk elégedettek az eredménnyel, akkor cseréljük ki minél hamarabb.

A világítás egyébként nem csak kint, de bent is számít, ezért a műszerfalnál, a gomboknál is ellenőrizzük, hogy mindent jól lehet-e látni sötétben is, ha pedig már úgyis ezeket nézzük, akkor teszteljük le az utastér és a csomagtartó lámpáit is.

A légszűrő eltömődése a fogyasztásra van hatással, a hajtószíjakat pedig igencsak megviselheti a komoly hideg, ezért ezeket már mindenképp a szakszerviz munkatársaival ellenőriztessük le.

Ha ezeket végrehajtod még ősszel, a nagy hidegek beköszönte előtt, akkor nagyjából mindent megtettél azért, hogy autódat teljesen télállóvá varázsold.
Biztonságos utat kívánunk Neked! 

Minden mást bízz a szervizre!